Søg i denne blog

tirsdag den 15. oktober 2013

Opskrift på hæklet My Little Pony! OPDATERET!

Har både en datter samt moderen til min gudatter, som er helt bims med My Little Pony/ Min lille Pony! Derfor har jeg freestylet to ponyer - Rainbow Dash og Twilight Sparkle! Jeg har ikke planer om at sælge dem lige nu - det er hverken tiden eller overskuddet til. Men mens jeg kommer mig ovenpå meningitis, så finder jeg ro og bedring ved at være kreativ og freestyle! MEN når jeg sådan freestyler, så tænker jeg ikke meget over hvad jeg gør - og derfor var jeg også et stort spørgsmålstegn, da flere følgere på instagram efterlyste opskrift. Men heldigvis trådte min kære Laura til, og har talt masker på min pony og skrevet en opskrift ned!
Hvis I får problemer undervejs, så er I velkomne til at kontakte os! Der er ikke garanti for fejl, da opskriften er lavet efter, at ponyen var helt færdig. Så den vil muligvis blive redigeret løbende - også når jeg selv får hæklet efter opskriften!
Ponyen vil måske ikke blive helt ens med de to på billedet - men det er fordi I tilføjer jeres personlige touch - og det synes jeg selv er en vigtig ting ved at bruge andres opskrifter og ideer! Øjne og figurer er der ikke skabelon på. Det er op til jer at klippe det ud af fx filt, sy dem på med lille nål eller købe bamse-øjne!
Højde ca. 23-25 cm
Hæklet i Dobbelt bomuldsgarns med nål 3,5
Forbrug ca 2 ngl +rester til manke og hale

(OBS. EN LÆSER HAR GJORT MIG OPMÆRKSOM PÅ AT DER ER EN ENGLESK OPSKRIFT, SOM ER UDGIVET TIDLIGERE END MIN. MIN OPSKRIFT ER IKKE EN DANSK OVERSÆTTELSE. JEG HAR SET MANGE BILLEDER AF HÆKLET PONYER PÅ PINTEREST, OG HAR DERUDFRA HÆKLET MIN. DET KRÆVER IKKE NOGEN GENI-STREG, HVIS MAN KAN FREESTYLE, OG DERFOR MINDER PONYERNE OM HINANDEN. MEN DER ER FLERE FORSKELLE. BRUG DEN OPSKRIFT DU VIL, MIX DEM ELLER TILFØJ DIT EGET TOUCH!)
Krop - fra bryst mod ende
Slå 2 lm op
1. omg: hækl 6 fm i 2. Lm fra nålen 2. omg: 2 fm i hver m (12 m) 3. omg: * 1 fm, 2 fm i næste m* (18 m) 4. omg: * 2 fm, 2 fm i næste m* (24 m) 5. omg: * 3 fm, 2 fm i næste m* (30 m) 6. -15. omg: 30 fm 16. omg: * 4 fm, 2 fm i næste m* (36 m) 17. - 23. omg: 36 fm Fyld løbende med fiberfyld eller uld 24. omg: *4 fm, 2 fm sm* (30 m ) 25. omg: * 3 fm, 2 fm sm* (24 m) 26. omg: * 2 fm,2 fm sm* (18 m) 27. omg: * 1 fm, 2 fm sm* ( 12 m) 28. omg: hækl 2 fm sm til hullet er lukket Bryd garnet og hæft ende
Forben x2
Slå 2 lm op
1. omg: hækl 6 fm i 2. Lm fra nålen 2. omg: 2 fm i hver m (12 m) 3. omg: * 1 fm, 2 fm i næste m* (18 m) 4.-23. omg: 18 fm (OBS. JUSTERING. JEG HÆKLER KUN 21 OMGANGE, DA JEG ELLERS SYNES BENENE BLIVER LANGE.)
Bryd garnet og hæft ende Fyld med fiberfyld eller uld
Bagben x2
Slå 2 lm op
1. omg: hækl 5 fm i 2. Lm fra nålen 2. omg: 2 fm i hver m (10 m) 3. omg: * 1 fm, 2 fm i næste m* (15 m) 4. omg : * 2 fm, 2 fm i næste m* (20 m) 5.-12. omg: 20 fm 13. omg: 2 fm sm, 2 fm sm, 16 fm (18 m) 14. omg: 2 fm sm, 16 fm ( 17 m) 15. omg: 17 fm 16. omg: 8 fm, 2 fm i næste m, 8 fm (18 m) 17. omg: 8 fm, 2 fm i næste m, 2 fm i næste m, 8 fm (20 m) 18.-23. omg: 20 fm 24. omg: * 3 fm, 2 fm sm* (16 m)  (OBS. JUSTERING. JEG HÆKLER KUN 21 OMGANGE, DA JEG ELLERS SYNES BENENE BLIVER LANGE. JEG HÆKLER IKKE LÆNGERE 24 OMGANG, DA JEG IKKE VIL HAVE DE GÅR INDAD)
Bryd garnet og hæft ende Fyld med fiberfyld eller uld
Hovedet - fra mule til manke
Slå 2 lm op
1. omg: hækl 5 fm i 2. Lm fra nålen 2. omg: 2 fm i hver m (10 m) 3. omg: * 1 fm, 2 fm i næste m* (15 m) 4. omg : * 2 fm, 2 fm i næste m* (20 m) 5.-7.omg: 20 fm 8. omg: *1 fm, 2 fm i næste m* (30 m) 9. omg: * 4 fm, 2 fm i næste m* (36 m) 10. omg: 36 fm 11. omg: *5 fm, 2 fm i næste m* (42 m) 12.-19. omg: 42 fm Fyld løbende med fiberfyld eller uld 20. omg: *5 fm, 2 fm sm* ( 36 m) 21. omg: *4 fm, 2 fm sm* (30 m) 22. omg: *3 fm, 2 fm sm* ( 24 m) 23. omg: * 2 fm, 2 fm sm* ( 18 m) 24. omg: * 1 fm, 2 fm sm* ( 12 m) 25. omg hækl 2 fm sm til hullet er lukket.
Bryd garnet og hæft ende
Ører x 2
Slå 2 lm op
1. omg: hækl 5 fm i 2. Lm fra nålen (5 m)
2. omg: 5 fm (5 m)
3. omg: *2 fm i hver m (10 m)
4. omg: 10 fm (10 m)
5. omg: * 1 fm, 2 fm i næste m* (15 m)
6. omg: 15 fm (15 m)
7. omg: 2 fm, 2 fm i næste m* (20 m)  
8.-9. omg: 20 fm (20 m)
Bryd garnet, hæft ende, og tryk flade (se billede). Skal ikke fyldes med uld eller fiberfyld
Hals
Slå 18 lm op og saml med km. (OBS: JUSTERING - JEG SLÅR 20 LUFTMASKER OP OG FÅR DERFOR 20 FASTMASKER RUNDT I RINGEN!)
1.-6. omg: 18 fm (OBS. JUSTERING - JEG HÆKLER KUN 5 OMGANGE!)
Bryd garnet og hæft ende
Fyld med fiberfyld eller uld efter montering.
Hale x 6
Slå 50 lm op. Hækl 2 fm i hver m retur (OBS. JUSTERING - JEG SLÅR KUN 40 LUFTMASKER OP)
Manke x 6
Slå 40 lm op. Hækl 2 fm i hver m retur (HÆKL MODSATTE VEJ MED TO MASKER I HVER MASKE. DEREFTER SNO STRAMT!)
Pandehår x 3
Slå 25 lm op. Hækl 2 fm i hver m retur (OBS. JUSTERING - JEG SLÅR KUN 20 LUFTMASKER OP)
Hvis du vil have en enhjørning, som min den lilla, så hækles en lille kegle i frihånd fra spids til bund - min blev ikke perfekt, men med uld i udligner det sig, og der er nok forskel på hvor stor man vil have den.
Nu er alle dele hæklet - nu skal de monteres. Jeg har syet dem fast med samme farve garn og en stoppenål. Montér som på billederne! (STRAM GODT TIL OG FYLD GODT; FOR AT FÅ EN FAST PONY!)
God fornøjelse :)
Inspiration:

30 kommentarer:

  1. De er jo helt fantastiske! Hvor er du bare vildt dygtig! Jeg havde ingen særlig forkærlighed til My Little Pony før nu, men nu må jeg da simpelthen have svigermor i gang med sådan en. Tusind tak. :)

    SvarSlet
  2. Hold nu op, hvor er den bare fin. Alle piger fan eller ej, vil da blive lykkelig for sådan en. Måske jeg skulle lokke min svigermor, til at lave sådan en fin en til mig :)

    SvarSlet
  3. Hvor er de bare skønne!!! Simpelthen så fine :-)

    SvarSlet
  4. Åh, hvor er de skønne. Hvem der bare kunne hækle

    SvarSlet
  5. Hvor er den fin - håber snart der kommer en lille pige til familien, så jeg også kan lave pige-ting
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  6. Hvor er du dygtig. Tak fordi du deler. Det skal prøves:-)

    SvarSlet
  7. Fantastisk flot! :-)
    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  8. 'Overly protective parent pony' - fedeste navn ever. Jeg har sat det før og siger det igen, de er for fede de ponyer og du har ført mig lige tilbage i barndomsland, hvor jeg havde den pony der hedder 'blues'

    SvarSlet
  9. De er godt nok flotte Christina misunder at du bare sådan kan Freestyle - jeg har det med at være lidt forfalden til opskrifter - derfor tak for opskriften. Knus Mie

    SvarSlet
  10. Arhmen for f..... De er bare så fine.... Den opskrift må jeg klart have in mente når alle de andre projekter er færdige! Mine døtre vil elske sådan én (måske jeg kan nå det inden jul?)

    SvarSlet
  11. Nu er min kommentar blevet "ædt" et par gange, men prøver igen med et 1000 TAK er straks gået i gang :)

    SvarSlet
  12. Hvor er de fantastiske :) Nu er gaven til min niece i hus :) Tusind tak!

    SvarSlet
  13. Hvor er de ponyer bare fantastiske! Jeg er vild med My Little Pony fra 80'erne, som var dem der var da vi var børn og har en hel lille samling, der venter på Asta, når vi er hjemme i Danmark.

    Jeg kunne da godt drømme om sådan en hæklet puttepony en dag, så når jeg er en lidt mere erfaren hækler, kan det være.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  14. Hvor er det bare nogle fine ponyer! Jeg overvejer lidt at give mig i kast med én... Med dobbeltgarn, menes der så at man hækler med 2 garner? Og hvilken slags bomuldsgarn har du mon brugt? :)
    Hilsen Trine

    SvarSlet
  15. Det her er bare perfekt.. Alle mine børn ÆLSKER! My Little Pony, også drengen.. Så kan jeg få brugt nogle af mine garnrester..

    Tusind, tusind tak for opskriften :)

    SvarSlet
  16. Sælger du og i så fald hva Skal du have for sådan en smuk sag??

    SvarSlet
  17. Tak fordi du deler, den må laves inden jul ...

    SvarSlet
  18. Mange mange tak fordi du deler.
    Sikke skønne de er.

    Jeg har netop igår sendt en pakke med tre styks i - Ih, ren juleglæde at sende dem ud i verden.

    Jeg har linket til dig via min blog. Kig gerne forbi og se mine ponyer;-):-)
    http://byfonna-byfonna.blogspot.dk/2013/12/hklet-my-little-pony.html
    Kh Jonna og GOD JUL

    SvarSlet
  19. Har kun et at sige: du er for sej! Glæder mig til at give mig i kast med den og give den til min datter:)

    SvarSlet
  20. Nej, hvor er den sød!! Sådan må jeg lave. Tror du man kan fylde den med ris istedet for uld?

    SvarSlet
  21. Tusind tak for deling af den søde Pony opskrift :D

    SvarSlet
  22. Tak for en fantastisk inspiration. Den bliver vores hæklegruppe vilde med ;)

    SvarSlet
  23. Tak for en fantastisk inspiration. Den bliver vores hæklegruppe vilde med ;)

    SvarSlet
  24. Tusind tak for en vidunderlig opskrift! Jeg har lavet et indslag om ponyen her:

    http://garngrammatik.dk/gratis-haekleopskrifter/mellemsvaere-haekleopskrifter/haeklet-my-little-pony/

    Kh. Louise // Garn Grammatik

    SvarSlet
  25. Hold da op,hvor er de flotte! Tak for opskrift, den skal prøves ��

    SvarSlet
  26. Så dejligt med en fin og let tilgængelig opskrift. Tusind tak, mit barnebarn bliver da vildt begejstret. Vh Elsebeth

    SvarSlet
  27. Hej!
    Jeg er i gang med at hækle en pony. Jeg har lavet kroppen i dobbeltagent som du også skriver, og er nu nået til hale og man, men syntes ikke jeg kan få det til at fungere😕 Bruger du også dobbeltagent her og samme str. nål❓Og laver du "kun" 2 masker i hver luftmasse når du hækler retur❓ Syntes ikke jeg kan få det til at sno ordentlig. Bedste hilsner Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin! Jeg hækler med dobbelt garn til alle dele :) hækler kun 2 i hver maske, men man kan vist hækle fire masker i hver hvis man har problemer med at få det til at sno!Jeg hækler ret stramt og strammer bare meget snoningen og så lykkedes det her :)

      Slet
  28. Tak for opskrift....Jeg kan virkelig ikke finde ud af hvad du mener, når du skriver "hækle modsatte vej eller slå x-antal luftmasker op og 2 i hver retur...Hvad mener du med retur?? Og modsatte vej....Når der skal laves hale og manke...Hilsen vinni

    SvarSlet