Søg i denne blog

lørdag den 7. juli 2012

Hyldeblomstsaft!

Jeg håbede sådan at der stadig ville være hyldeblomstskærme, når vi kom hjem fra ferien... Og heldigvis var der det :)

Den bedste opskrift jeg har prøvet (og som min søde veninde har sendt tilbage til mig, efter at jeg havde smidt den væk):

60 skærme hyldeblomster (rystes for småkravl)
3 citroner (hvor man kun skal bruge det gule og kødet, det hvide skæres fra)
1 kg. rørsukker
500g sukker
2 liter vand
4 spsk. citronsyre (60 gram)

Vand, sukker, rørsukker og citronsyre varmes op til sukkeret er smeltet og hældes over hyldeblomster, citronskal og citronkød. Trækker ca. 3 dage.

Giver godt 3 liter koncentreret saft.

I år har jeg som noget nyt prøvet at tilføje appelsin efter tip fra min svigermor (ca. 2 pr. portion).

Da vi kom hjem var der også lækre røde jordbær, mmm....

1 kommentar:

  1. I år har jeg prøvet at tilsætte få jordbær til samme størrelse portion - og det får den smukkeste farve.

    SvarSlet