Søg i denne blog

tirsdag den 16. august 2011

Paradishaven. Nu med blommer!

Vores have er en skøn perle. "En rigtig familiehave"; sagde en af mine veninder til mig en dag. Der er enormt høje træer i begge sider, og også et birketræ i midten (som min kæreste truer med at fælde - han har birkepollen, så kan jo egentlig godt forstå ham. Men hvad nytter det, når alle andre haver har masser af birketræer?? Så indtil videre har jeg fået lov til at beholde det.) Jeg ELSKER de høje træer og deres charme! Ovre i det ene hjørne har vi nu fået legehus, som er ved at blive malet skagensgul - anden omgang mangler og så skal vi have malet døren, vinduer og altanen.
Noget som vi ikke anede, da vi overtog huset, var at der er 5 KÆMPE mirabelle/blommetræer. Et træ er sygt og blommerne rådner på træet lige før de er færdigmodnet. Så det skal fældes. Vi har nu tre modne træer og et hvor blommerne stadig er grønne. Jeg aner INTET om blommer what so ever... Men hvor er det altså hyggeligt. Luna kan selv nå nogle af grenene og spiser dem flittigt.
Der hører også et stort arbejde med (har jeg fundet ud af!! - hold da op det tager tid at plukke, rengøre og skære stenen ud.) Og desværre når mange at gå til, for kan simpelthen ikke følge med. Og ved det ene gule mirabelletræ kom jeg for sent i gang, så mange var rådnet, men der er VIRKELIG også mange!! Det kræver også noget at oprydningsarbejde at fjerne de rådne blommer under træerne. Men vi er da priviligeret!
Jeg er ved at sortere 2 spande og 1 skål som skal i fryseren... men der er tusindvis endnu!! Og more to come, som nok modnes inden for de næste par uger... Så jeg ved da hvad jeg skal lave i eftermiddag og aften, når vi er uden barn. Hun er på bondegårdsferie i det sønderjyske hos mine forældre :)
Har du nogle gode link eller opskrifter til blommer/mirabeller? Så modtages de gerne :) og ved du noget om de forskellige sorter? 

14 kommentarer:

  1. Åhh - min faster laver den mest fantastiske mirabelle marmelade!! Mums mums - Den er en sikker vinder og alle bestiller hos hende hvert år.. Uhmm, kunne godt lige nappe en ristet bolle med smør og mirabelle-tøj...

    Ellers så kan du jo lave blomme-kompot og fryse ned - så er der til trifli og is hele vinteren..

    Knus

    SvarSlet
  2. Jeg har også et par mirabelle træer. Har lige lavet den skønneste saft. Så hvis man har en saftkoger er det virkelig nemt, så skal der nemlig ikke tages sten ud. Har lavet saft af de gule blandet med en lidt mindre af de røde, da mine de røde er lidt melet. Det kan så bruges til saft eller til den dejligste rødgrød. Så jeg regner med at have masser af frugtgrød til den lille :)
    Men herligt ser det ud :)

    SvarSlet
  3. Åh... Stor misundelse!:)
    JEg ville så gerne ha' de træer i min have.. Elsker begge dele.. Marmelade er jo oplagt - min mor laver også en god blommetærte (men det tager jo kun en lille mængde)...
    Mums!
    Kh Anne

    SvarSlet
  4. Altså jeg ved ikke hvordan det laves, men måske man kan lave en blommechutney??? Sådan som kan bruges til mad men som ikke er skingrende sød.

    SvarSlet
  5. Vi har også to store mirabelle træer i have (de røde).Vi plukker også helt vildt hvert år og fylder i fryseren. Her hjemme bliver der lavet blommemarmelade og masser af saft. Det er super nemt, passer sig selv - lige meget om man ikke har en saft koger, for det ejer vi ikke. Vi tager ikke stenene ud, fylder dem par i fryseposer, 8-10 liter og så i fryseren eller i gryden. Jeg tror måske godt jeg kan lave en opskrift til dig, hvis du mangler (både på marmelade og saft). Hvis du ønsker det kan du så ikke bare sende mig en mail.

    Mvh Tina

    SvarSlet
  6. Sikke er dejlig høst. Vi har også haft rigtig mange blommer i år som blandt andet er blevet til marmelade, tærter, saft og i fryseren. Det gode ved saften er at man slipper for at udstene, som du jo selv har oplevet er et kæmpe arbejde. Der ligger opskrifter på det hele på min blog http://frubachsunivers.blogspot.com/ hvis du har lyst til lidt inspiration...

    SvarSlet
  7. Henkogte blommer er naturligvis altid en (nem) mulighed, og er vist gode til deserter. Så er der jo alle de kager man kan lave med blommer. Og endeligt fortalte min mor mig, at da hun var lille lavede hendes mor altid mirabellegrød til hende. Noget med at de skulle koges hele, og så sigtes. Jeg forsøgte mig, men kunne ikke helt få det til at funke - måske kan du?

    SvarSlet
  8. Du skal da have fat i en blommeudstener. Den trykker stenen ud og kvarter blommerne. Den ligner en slags tang. Jeg har bl.a. set dem hos kunst og køkkentøj i københavn. De har måske en webshop, eller også kan du måske finde den et andet sted. Ellers kan jeg gå ind og hente en til dig. Du kan bare sende mig en mail, hvis det er aktuelt :-)

    SvarSlet
  9. Sikken hyggelig have og en uvurderlig fangst!

    SvarSlet
  10. Hvor er jeg misundelig. . . mit blommetræ gav intet i år. Snøft. Men heldige dig. De ser lækre ud.

    SvarSlet
  11. Mirabeller er i modsætning til forædlede blommer typisk frøsåede (sået ved at en fugl klatter en sten ud eller fra en nedfaldsfrugt) og det betyder at der er ret stor forskeld på de enkelte træer. Har man et træ man er glad for er det skønt for selvom mirabellers sæson er kort så kan de bruges til alt det man bruger de almindelige blommer til. Og så blomstre mirabeller så overdøvende dejligt i forsommeren.

    SvarSlet
  12. Mmh, lækkert med blommer!! :) Her har vi desværre ikke blommertræer, så må nøjes med at købe ;)

    SvarSlet
  13. Mirabelle marmelade smager fantastisk...-min mormor laver det hver sommer....
    mhv Louise Høirup

    SvarSlet
  14. Tusind tak for alle jeres kommentarer :) har allerede nu en masse gode ideer!!!

    Tina og asli; jeg sender jer lige en mail i dag eller i morgen :)

    SvarSlet