Søg i denne blog

torsdag den 11. februar 2010

At fundere...

Mange af jer har kommenteret på mit genbrugsguld, som jeg er så heldig at finde! Jeg har et par yndlingssteder her i midtjylland og Sønderjylland - det er bare ud at lede :)
Her i dag, mens jeg sorterede i mine nyindkøbte ting, slog det mig! Gad vide hvilken historie der ligger bag?? Hvor mange år tingene har eksisteret. Hvor mange hænder tingene har været i. Hvem der har sovet i betrækket (min kæreste ryster på hovedet når jeg kommer hjem med nyt "hvor mange tror du ikk der har pruttet i det sengetøj??"). Hvad der har været i Erik Kold bøtterne. Hvad de kostede dengang. Hvilke dødsbo de kommer fra. Hvilke efterladte, der har sendt alle disse ting til genbrug og nu står tilbage med sorg. Hvor lang tid det har taget at hækle. At sy. At strikke. At brodere. Hvor mange pærer der er gået i lampen.
Og her står jeg så. 24 årig mor, fuldstændig og aldeles afhængig af blogland (kender I det?) og så står jeg med alle disse ting og køber dem for en skilling. Og hvad ville de tidligere ejere sige til det jeg gør ved alle deres gamle ting og sengebetræk?? Gad vide hvad min afdøde oldemor ville sige til at jeg sidder og syr gamle broderier ind i nye puder sammen med pastelfarvede retro sengebetræk... Eller maler og tapesere et gammelt natbord og laver det om til legekøkken. Eller går og har planer om at male en amagerhylde i en grøn farve og tapesere det med retrotapet. Eller det at jeg syr tøj og tørklæder i gamle sengebetræk... (hører i det fjerne; "Jøsses pigebarn!")
Denne bambi er ikke et genbrugskup. Det er min mormors! Hun døde i sommers. Det gør stadig ubeskriveligt ondt, og jeg har rigtig svært ved at acceptere det. På trods af hendes sygdom som tærede på hendes krop (der til sidst ikke kunne klare en lungebetændelse). På trods af hendes særhed. Hendes alder. Jeg har rigtig svært ved at acceptere at undvære dem jeg har mistet, og tanken om at flere desværre vil gå den vej... Livets gang! Men tilbage har jeg nogle gode minder. Og så bl.a. denne fine bambi som er i mit hjem hver dag.
Det får mig til at fundere over livets cirkel eller er det mere en linje?
Måske om mange mange år vil vores efterkommere genbruge kubestagen, mega mussel, hjemmesyet betræk med stof fra Stof og stil, mumikopper, tøj fra h&m, maileg dukker, medusa keramik og de elskede waldorfdukker... Eller måske nogle helt andre ting, som vi slet ikke lægger en værdi i den dag i dag , men som de er faldet helt og aldeles over. Vil de fornye tingene, som vi gør? Vil de være lige så kreative eller går det af mode, som det er sket før?

8 kommentarer:

  1. Hvor er jeg ked af at høre om din mormor - det er svært at miste nogen man holder meget af...og kan være endnu sværere at acceptere det! Men dit indlæg er virkelig godt skrevet og hvor har du bare ret...jeg ønsker tit at jeg kunne hoppe tilbage i tiden og være med da alt dét vi sætter så stor pris på i dag blev skabt...tænk at kunne springe ind i en Olsen Banden film og se Yvonnes lækre outfits, eller være med i Sonja fra Saxogade og se det store franskbrøds hår...eller noget helt tredje!
    Dit indlæg har virkelig sat tanker i gang...og tak for det:-) Ha en dejlig aften.
    Kærlig hilsen Malene

    SvarSlet
  2. Hej....jamen lige netop det du beskriver er derfor jeg bare elsker at købe genbrug. Jeg tænker som dig og ville elske, hvis der stod mere årstal i tingene....kunne være vi skulle overveje at få navnemærker med årstal på hva´...når nu vores kreationer ender på genbrug engang :-) Jeg skal på en runde i morgen, og glæder mig som et lille barn til at se hvilke skatte jeg vil finde. Men må nok sige jeg er imponeret over hvor meget du finder hver gang. Kh. Mette

    SvarSlet
  3. Hej Christina..

    Et dejligt tankevækkende indlæg..
    Det er så svært at miste - jeg er også én af dem, der savner utrolig meget, når det sker (også selvom min elskede mormor var gammel, træt og kroppen ikke kunne mere)...
    Smiler af dit fantastiske 'billede' med mormorens "jøsses" i baggrunden..:) Men herhjemme er jeg ligesom du lykkelig over at ha' minder - også selvom nogle af dem har fået helt nyt udtryk.. Også de ting man finder ude i byen - det er sjov at tænke på deres historie...
    Og så er du da fantastisk god til at finde guld!! Er du villig til at rykke ud med nogle Sønderjyllandstips..? Skal nok ned til svigermutti her i ferien..;)
    Vi kan forresten også lige mailes mht change away'en.. Dine papirer er pakket, så jeg satser på at sende i morgen..:)
    Ha' en dejlig aften..
    KH Anne

    SvarSlet
  4. Hej Christina

    Rigtig fint indlæg, du har begået. jeg elsker også genbrug af netop de grunde, du lister... nå ja, og så også fordi alle andre ikke ligge kan købe præcis det samme, som jeg har fundet ;)

    Nå, men jeg har simpelthen været super fræk og byttet stof nr. 5 væk med Mie, for to meter af noget tapet, jeg virkelig, virkelig brændende ønsker mig... Jeg kunne ikke sige nej, da hun tilbød handlen...

    Hvis du vil bytte et stort stykke af det blå i headeren for et stykke af nr., så klipper jeg gerne mit betræk mere op... Sig bare hvor stort et stykke af det blå, du evt. vil af med... Det er det, dit UG dækker i headeren :)

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. Hov, for et stykke af nr. 5 stoffet altså...

    SvarSlet
  6. Det var virkelig et velskrevet, og tankevækkende indslag. Dådyret er helt bedårende, sikke en dejlig ting at kunne mindes din mormor ved.

    Jeg syntes også, det skønne ved genbrug, netop er historien der ligger i det. Og alle de forestillinger man kan digte i sit hovede, om hvem der har ejet tingene før mig, og hvad de har været med til.

    Ha en dejlig aften!

    Kh. Julia

    SvarSlet
  7. Hej igen

    Mie og jeg fandt ud af en anden byttehandel, så nu har jeg altså reserveret nr. 5 til dig, for får en masse mails fra nogen, der gerne vil købe lige det stykke også...

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  8. Sikke mange dejlige kommentarer - skønt at få så dejlig en respons på et indlæg der nærmest skrev sig selv, mens en masse tanker og minder kørte fordi som en anden spillefilm :)

    SvarSlet